Tuesday, March 25, 2014

الدين


في أسرتي الدين كبير جداً، انا باصلي قبل النوم وباصلي مع أسرتي عندما ناكل مع بعض، انا وماما وأخي وجدتي كاثوليكين، وفي الحقيقة بابا وكتير من عيلتي لسّه مسيحيين ولن بافتكر إن عندي ٤ او ٥ ما يفتكروش في الله ولكن ما اعرفش لان ما نتكلمش عنه، باحب اروح كنيسة يوم الحد ولكن اروح احيانا بس، انا لازم ادرس كتير عشان كدا عندي واجب كتير، عندي اصحاب يدرسوا دين واصحاب ما يدرسوش دين، في أمريكا الدين حاجة حساس في علم عام لأن فيه اتنين آراء، هم بيحبوا دين عام وناس تاني ما بيحبوش دين عام وعشان كدا مشكلة كبيرة بينهم،    


كنيستي






البابا فرانسيس



يسوع وصليب



في الكاثوليكية عندنا عطلة دينية كتير، ولكن عيد الملاد وعيد الفصح اكبر من الآخرين، نحن نهدي هدايا في عيد الملاد وعيلتي بنطبخ حلويات و"تمالي" و"بسولي" قبله، الوقت قبل عيد الملاد (افتكر إن) اسمه مجيء، وبافتكر إن الوقت قبل عيد الفصح اسمه الصوم الكبير، لعيد الفصح نحن بنخبىء بيض عيد الفصح الملون في الجنينة، نروح كنيسة هذا ألايام كمان،

عيد الملاد


عيد الفصح





1 comment: