Monday, April 21, 2014

مدرسة وجامعة


في أمريكاو نروح مدرسة لاثنا عشر سنوات،  في مدرسة ابتدائية نتعلم القراءة والكتابة والرياضيات، بنتعلم علم والتاريخ كمان ولكن حاجات أساسيات بس، انا حبّت مدرسة ابتدائية لأن اتعرّفت ناس جداد كتير ولسه عندي اصحاب منها، عندما كنت عندي عشرة سنوات بدأت ألعب البوق طول مدرسة،
مدرستي ابتدائيتي
اسمها أُسونا
 في مدرسة (سنة ٦ الى ٨) انا بدأت مرشد جديد لكل موضوع (في مدرسة ابتدائية كنت عندي واحد مرشد بس)، كنت عندي ٨ فصول كل سنة: فصل رياضيات وفصل علوم وفصلين موسيقى وفصل تاريخ وفصل كمبيوتر (في السنة ٧ والسنة ٨) وفصل ىياضة وفصلين قواعد، الفصلي المفصلي كان فصل الموسيقى، في الحقيقة معظم اصحابي من هذا الفصل، فعلنا كل حاجة مع بعض، في النهاية السنة فصل الموسيقى سافر إلى مدينة جديدة ولعب موسيقى في مهرجانات،
Madison Middle School
مدرستي لسنة ستة الى تمانية
اسمها ماديسون
 في مدرسة ثانوية (سنوات ٩ إلى ١٢) كنت مشغل كثيرا لأن لسه كنت في فصل موسيقى ودايما درست موواضيع أصعب من طلاب أخر زي فصول لطالب في جامعة لكن لسه كنت في مدرسة, انا درست في فصول قبل وبعد مدرسة, احيانا كنت عندي مدرسة وموسيقى لاثنا عشر او أربعة عشر ساعات في يوم واحد! بعدين عملت واجبي, انا حبّت فصولي مسيقى, كل سنة كنت في فصلين, الطلاب في برنامج كانوا كويسين جدا, كنت في ٣ فرق موسيقية: استعراضية وفرقة الجاز وواحد تلعب موسيقى تقليدية، انا حبّت كلهم, في السنتي الآخرة 
في مدرسة ثانوية) درست لالحصول على ترخيص شبه طبي (في امريكا عندنا ٤ مستويات وانا التاني), 
Sandia
مدرستي ثانويتي
اسمها سانديّا
انا وفرق موسيقى
CEC front.jpg
مدرستي لترخيس شبه طبي




دلوقتي في جامعة انا بأدرس طب الطوارئ، تحصصي زي طب في سيارة إسعاف، انا ناوي أتخرج في سنتين أن شاء ألله, انا اعيز أدرس لغات كمان ولكن ما أعرفش اذا حأقدرهم، تخصصي مش شائع (أفتكر إنّ في امريكا ١٢ او ١٥ جامعات به بس) ولكن هو صعب جدا, هذا الفصل الدراسي بأدرس ٣ لغات: الإسبانية الطبية والروسية والعربية, وعندي فصلين كيمية وفصلين علم حياة (علم التشريح وعلم وظائف الأعضاء) وفصلين رياضيات, عندي فصل من يوم الاتنين الى يوم الجمعة, في المستقبل عايز ألتحق بكلية ألطب البيطي
طلاب في مدرسة ابتدائية يروحوا فصل لستة او ستة ونص ساعات لخمسة ايام كل أسبوع, من سنة ٦ الى ٨ يروحوا لستة ونص او سبعة ساعات, وطلاب في مدرسة ثانوية يروحوا لسبعة ساعات, في نيو مكسيكو نروح مدرسة من وسط الأغستس الى نهاية المايو, عندنا إجازات طول السنة، عائلات بيحبوا يسافروا في الصيف وإنجازاتهم، بعض طلاب بيعملوا في شغل وبعض بيعملوا حاجات في مدرسة زي موسيقى، طلاب في جامعة بيدرسوا وكتير بيعملوا، انا اروح جامعة نيو مكسيكو، فيها ٣٠٠٠٠ طلاب، كتير طلاب في جامعة بيحبوا يتأخروا (وأحيانا يشربوا او يدخنوا) في إجازاتهم،

جامعة نيو مكسيكو
مكتبة زيمرمان
 طلاب بيدرسوا طب الطوارئ في جامعة نيو مكسيكو
انا حأدرس معهم هذا الخريف 

1 comment:

  1. مدونتك ادهشتنى يازاك الجمل جميلة واللغة متركبة صح وتعبيراتك مصرية عامية بس احب اصحح حبة كلمات علشان كلامك يكون صح مية فى المية

    الخطا: لان اتعرفت ناس جداد كتير الصح: لانى اتعرفت على ناس جداد كتير

    الخطا: الفصلى المفصلى كان فصل الموسيقى الصح: فصلى المفضل كان فصل الموسيقى

    الخطا: كنت مشغل كثيرا الصح: كنت مشغول اوى

    الخطا: انا حبت كلهم الصح: انا حبتهم كلهم

    الخطا: فى السنتى الاخرة الصح: فى اخر سنتين

    الخطا: انا اعيز الصح: انا عايز

    الخطا:بكلية الطب البيطى الصح: بكلية الطب البيطرى

    الخطا: بعض طلاب بيعملوا شغل الصح: بعض الطلاب بيشتغلوا فى الاجازة

    الخطا: جامعة نيو مكسيكو فيها 30000 طلاب الصح : جامعة نيو مكسيكو فيها 30000 طالب

    ReplyDelete